|
Rozvoj slovní zásoby u žáků 1. stupně ZŠ
Čekalová, Anna ; Chejnová, Pavla (vedoucí práce) ; Doležalová, Eliška (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na rozvoj slovní zásoby žáků a současný didaktický pohled na to, jak přispět k dosažení co nejvyšší úrovně slovní zásoby u žáků. Teoretická část se zabývá zejména odborným pohledem na problematiku osvojování řeči dítětem a specifiky rozvoje řeči a slovní zásoby v jednotlivých věkových obdobích před nástupem do školy a ve školním věku. Výsledky výzkumů zabývajících se rychlostí osvojování slovní zásoby u dětí jsou v teoretické části rovněž prezentovány. Také je věnován prostor nauce o slovní zásobě. V praktické části diplomové práce byl proveden výzkum zaměřený na zjištění úrovně slovní zásoby žáků 5. ročníku pomocí indexu TTR. V rámci výzkumu byly stanoveny dvě hlavní výzkumné otázky. První se zabývala tím, zda se bohatost slovníku žáků zlepší po tom, co žáci absolvují textová cvičení a didaktické hry zaměřené na procvičení slovní zásoby. Druhá výzkumná otázka se zaměřovala na rozdíly mezi dívkami a chlapci v rozmanitosti slovní zásoby. Výsledky byly porovnány s dosavadními výzkumy. Závěry výzkumu poukazují na důležitost dlouhodobého a pravidelného obohacování slovní zásoby a zdůrazňují roli učitele při podpoře aktivního používání slov a komunikace ve vyučovacím procesu. Hlavním zjištěním, které odpovídá výsledkům dosavadních výzkumů, je, že mezi žáky existují výrazné...
|
| |
|
Interlingual Russian and Czech homonymy within nominal parts of speech
Rajchert, Natalia ; Rajnochová, Natalie (vedoucí práce) ; Nyklová, Ljudmila (oponent)
Tématem bakalářské práce je výzkum rusko-české mezijazykové homonymie v rámci systému jmenných slovních druhů (teoretické a praktické zkoumání dvou jazyků). V práci se uvádí klasifikace mezijazykových homonym a zkoumají se lingvistické procesy, jež vedou k sémantickým rozporům v slovech společného původu. Pro splnění úkolů je použita literatura psaná rusky a česky. Klíčová slova: homonymie, česko-ruská homonymie, jmenné slovní druhy, lingvistické procesy, sémantické pole, význam slova, komparativní metoda, deskriptivní metoda, český národní korpus, ruský národní korpus
|